Churchil

 

 

Churchill VII
Brytyjski czołg Churchill został zbudowany z myślą o forsowaniu fortyfikacji wroga. W założeniach przyjęto, że musi on pokonywać okopy szerokie na 5 m oraz ściany wysokości 2 m. Czołg miał być również odporny na ogień pocisków 100 mm. W rezultacie powstał dosyć kiepski pojazd, którego główną wadą była ogromna masa i co za tym idzie niska prędkość. Churchill zapracował sobie jednak w armii brytyjskiej na miano pojazdu wielofunkcyjnego. Był on produkowany w wersjach z działem dwufuntowym lub 76 mm, oraz z karabinem maszynowym lub bez niego. Istniało wiele modyfikacji Churchilla VII. Brytyjski korpus ekspedycyjny BEF stosował go do rozbrajania pól minowych, budowy mostów, do zwalczania lotnictwa, istniały też wersje z miotaczem ognia oraz z działem 26 cm. Churchill VII był radykalnie przeprojektowany w stosunku do swojego poprzednika. Zmiany nie dotyczyły tylko wyglądu - nowy model miał wieżyczkę z kopułką dowodzenia, lepszy pancerz, wzmocniony kadłub, nowe okienka, lepszą skrzynię biegów oraz nowe działo 75 mm i karabin p-lot. Łatwość rozbudowy spowodowała, że w latach 1943-1945 był to najpopularniejszy czołg wojsk brytyjskich.

Powrót