Cromwell MK I

 

Cromwell MK I
Sir John Garden zaprojektował czołg Cromwell MK I w roku 1934, kiedy odczuwalne jeszcze były skutki kryzysu gospodarczego. Z tego powodu w konstrukcji brakowało wielu elementów, które podniosłyby jej koszt. Kadłub był pułapką dla załogi, która była bardzo narażona na rykoszety. Początkowo czołg wyposażono w zwykły silnik Rolls Royce, taki sam jak te używane w samochodach, który oczywiście okazał się o wiele za słaby dla tak ciężkiego pojazdu. W późniejszym czasie zastąpiono go silnikiem AEC stosowanym w autobusach. Zainstalowano również dodatkowy silnik, używany do zapalania silnika głównego oraz ładowania akumulatorów. MK I był uzbrojony w działo 94 mm oraz dwa karabiny Vickers kaliber 0,303, zamontowane w małych wieżyczkach pod wieżyczką główną. Wieżyczki z karabinami były serdecznie znienawidzone przez strzelców, którzy musieli ich używać. MK I walczył w 1. Dywizji Pancernej we Francji oraz w 2. i 7. Dywizji Pancernej w Afryce Północnej.

Powrót